Professionele Identiteit

Mijn Persoonlijke kwaliteiten en visie

Ondernemend doceren

Het feit dat ik twee 'banen' heb zie ik niet als twee petten die ik moet afwisselen, maar als één exemplaar met uitgebreide mogelijkheden. Ik ben een ondernemende docent. En een docerende ondernemer. Ik hou van allebei en de synergie ervan versterkt mij in beide rollen.


Ik leg dat verder uit aan de hand van een aantal van de 7 eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey.


De boom is op zich al een mooie verbeelding. Onderwijs is tenslotte continu in ontwikkeling. Het groeit en bloeit zolang het de juiste voedingsbodem, klimaat, verzorging en liefde  krijgt.

Wees proactief

Vanuit mijn ondernemerschap ben ik op commercieel gebied al proactief. Met het geleerde uit de BDB overzie ik nu beter de waarden en doelen van de opleiding ORM. Hiermee neem ik verantwoordelijkheid voor mijn eigen acties en keuzes. Het  lesontwerp uit de BDB gaf me inzicht hiertoe. Ook met het structureel gebruik van de lesvoorbereiding kan ik proactief  handelen, waar ik dat voorheen meer reactief deed. Goede afspraken vooraf en weten waar je naartoe wil helpt daarbij.

Begin met het eind voor ogen

Wat wil je bereiken, wat zijn de leerdoelen? Dit is een belangrijke houding die ik in de BDB geleerd heb. Houd leerdoelen voor ogen en stem lesactiviteiten en toetsing daarop af. Zo zorg ik voor constructive alignment. Door het maken van het lesontwerp kreeg ik hier beter inzicht in. En kan ik gericht feedback geven en passende werkvormen en formatieve en summatieve toetsmomenten hanteren.

Denk in termen van win-win

Ik zoek naar oplossingen waarbij zowel studenten, collega's, de opleiding en ik profiteren. Zo ben ik bijvoorbeeld erg geinteresseerd in het effect van het hebben van hoge verwachtingen. Als ik dat succesvol kan toepassen heeft iedereen daar voordeel bij. Bovendien versterkt dat de wederzijdse relaties, het leerklimaat en de samenwerking.

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Het is essentieel om actief te luisteren naar anderen voordat je je eigen standpunt en ideeën deelt. Door anderen te begrijpen, kun je effectiever communiceren en relaties opbouwen. Dit bleek bij het voorbeeld met student M bij Pedagogische bekwaamheid. Daardoor begrijp ik mensen, zonder er direct een oordeel over te hebben. Dit is echter ook een valkuil. Van teveel begrip kan ook misbruik gemaakt worden. Daar moet ik voor waken en met ervaring evenwicht in zoeken. Hierbij had ik veel aan het boek Didactisch Coachen van Lia Voerman. Door vragen uit de 3 verschillende categorieen te stellen en diepgaander feedback te geven en te ontvangen kan ik de ander nog beter begrijpen.

Synergie

In onderwijs is het onmisbaar om met anderen samen te werken om gezamenlijke doelen te bereiken. De gezamenlijke inspanning levert meer op dan de som van individuele inspanningen. Bij mij uit zich dat met name door mijn ervaring, kennis en dagelijkse praktijk als ondernemer en vakexpert, de kennis en ervaring van collega's over onderwijs en hun vakgebied en de kennis en ervaring van studenten met een eigen onderneming of zij die stage lopen bij een bedrijf of instelling. Die combinaties leiden tot mooie, nieuwe creatieve ideeën en resultaten. 

Houd de zaag scherp

Om blijvend effectief en ondernemend te doceren zie ik het belang van zelfzorg en continue groei. Je moet hiertoe  fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel fit zijn. Zelf blijven bewegen en blijven leren is daardoor een van mijn grootste speerpunten. Ik realiseer me dat ik nog steeds beginnend docent ben en nog heel veel te leren heb. De BDB is een geweldige basis en van hieruit wil ik verder gaan. Omdat er nog zoveel te leren is zal ik gericht keuzes maken om mezelf te verbeteren en te professionaliseren. Om de zaag scherp te houden. De acties daarvoor zie je onderaan deze pagina. Klik op de acties om de toelichting te zien.

Acties

  • 1. Literatuur zoeken ↓

    Eerst ga ik boeken lezen waarin ik meer informatie vind over onderwerpen zoals het hebben van hoge verwachtingen, de zone van naastgelegen ontwikkeling en scaffolding. 

  • 2. In gesprek met experts ↓

    Na het lezen van diverse boeken over dit onderwerp ga ik in gesprek met collega-docenten en andere experts om te bespreken hoe ik dit verder kan aanpakken. 

  • 3. Coach zoeken ↓

    Wanneer ik mijn kennis en vaardigheden verder in de praktijk breng zal ik daarbij begeleiding vragen van een coach. 

  • 4. Reflectie ↓

    Samen met mijn coach zal ik periodiek reflecteren op mijn handelen. Met deze ervaring ga ik weer opnieuw experimenteren om zo mijn kennis, vaardigheden en houding hierin verder te ontwikkelen. 

  • 5. Doelen (bij)stellen ↓

    Aan de hand van de reflecties kan ik mijn doel weer bijstellen en/of nieuwe doelen stellen.