Organisatorische Bekwaamheid

Het geheel van kennis, vaardigheden en attitudes die een docent nodig heeft om effectief les te geven

Overzicht

Waar ik mij in het begin van mijn docentschap elke week liet verrassen over wat er voor de komende les op het programma stond, heb ik nu het overzicht.


Ik overzie ik het hele programma met de leerdoelen, toets en daarop afgestemde lesactiviteiten. Hierdoor kan ik deze op elkaar afstemmen met het principe van Constructive Alignment.


Dit heb ik vooral geleerd door het maken van de toetsanalyse en het lesontwerp.


Nu ken ik de plaats in het geheel van de opleiding beter, zie ik per moment en fase in de opleiding waar we staan en kan dit uitleggen aan mijn studenten.

Conflicthantering

Soms botst het. Wat is dan verstandig om te doen? Met de les over de Roos van Leary heb ik geleerd dat je met je eigen houding en gedrag veel invloed uitoefent op de houding en gedrag van de ander. Dit heb ik toegepast in een situatie met een student. En dat heeft een zeer positieve uitwerking gehad voor de hele verdere periode. Een samenvatting van dit conflict en mijn handelen lees je hier in praktijkvoorbeeld 4.

Mijn rol in het team

Als beginnend docent heb ik mijn plek in ons team bij ORM  gevonden. Gelukkig kan ik het goed vinden met alle collega's. Vaak neem ik zelf initiatief om met collega's uit andere jaarteams te spreken, om te weten wat mijn studenten in voorgaande jaren leren. Dan kan ik daar beter op aansluiten. Ik mag regelmatig lessen van deze collega's bijwonen en daar maak ik dankbaar gebruik van.


Wat ik erg waardeer, en waar ik ook trots op ben, is dat mijn collega's ook de toegevoegde waarde van mijn ondernemerschap zien in deze opleiding. Daardoor mag ik als vakexpert veel studenten begeleiden die afstuderen op eigen bedrijf. En mag ik ook de pitches van deze studenten beoordelen.

Acties

  • 1. Organisatie verder ontdekken ↓

    Meer leren over Hogeschool Rotterdam. Ook wil ik in gesprek blijven met de docenten die in de Cuco zitten. 

  • 2. Gesprekken met collega's ↓

    Ik merk dat gesprekken met collega's mij elke dag veel opleveren. Dit wil ik blijven doen. Vooral ook met collega's uit andere jaarteams. De teamdagen dragen daar ook heel erg aan bij. 

  • 3. Coach zoeken ↓

    Wanneer ik mijn kennis en vaardigheden verder in de praktijk breng zal ik daarbij begeleiding vragen van een coach. 

  • 4. Reflectie ↓

    Samen met mijn coach zal ik periodiek reflecteren op mijn handelen. Met deze ervaring ga ik weer opnieuw experimenteren om zo mijn kennis, vaardigheden en houding hierin verder te ontwikkelen. 

  • 5. Doelen (bij)stellen ↓

    Aan de hand van de reflecties kan ik mijn doel weer bijstellen en/of nieuwe doelen stellen.