Lesfragment
Hier vind je een lesfragment uit een van mijn lessen aan de 4e-jaars studenten van de opleiding ORM, met feedback van coach Miran Fooy, van enkele van deze aanwezige studenten en een reflectie van mijzelf.
1. Wat zie je?
In dit fragment experimenteer ik via de werkvorm Peerfeedback met formatief handelen. Ik wil met een vriendelijke manier van vragen stellen, doorvragen, aanwijzingen en feedback geven aantonen dat ik hoge verwachtingen van deze studenten heb. Met de werkvorm betrek ik alle studenten bij het geven en leren van feedback en feedforward, door hen feedback te laten geven en met elkaar mee te denken, te luisteren en te discussiëren.
Start het fragment door te klikken op onderstaande knop of op de videoafbeelding daaronder.
Tekst gaat verder onder de video
2. Feedback
Van mijn coach Miran Fooy kreeg ik uitgebreide feedback op deze les. Samengevat voor dit fragment:
Door je luisterende houding, het samenvatten van de vraag/feedback hou je de lijn van de les vast. Hierdoor creëer je natuurlijke schakelmomenten in de werkvorm aan. Na de samenvatting weten de studenten dat je naar een volgend hoofdstuk of volgende onderdeel van de les gaat.
Heel slim om de studenten in te zetten door het werk van de ander te “beoordelen”, te voorzien van feedback. Hiermee bereikte je meerdere doelen in een keer. Namelijk het inzicht in de opdracht vergroten bij iedere individuele student, het leren communiceren in een groep, leren feedback te geven en te incasseren, regie op het eigen leren vergroten. Je zag ze allemaal vol interesse en een serieuze houding werken. Echt mooi.
Ik denk dat, mocht je in de toekomst dit vak geven aan meer dan 6 studenten, je om een andere ruimte mag vragen. Je kracht zit ‘m in hoe je de les begeleidt en je kennis. Dit hoeft niet ten koste gaan door een te kleine ruimte.
Lees hier de volledige feedback van Miran
Mijn eigen reflectie op dit fragment:
Ik kan me zeker vinden in de feedback en ben daar blij mee. Zelf voelde ik me nog wel wat onzeker. Het valt me op dat ik nog meer vragen had kunnen stellen. Soms antwoord ik toch te snel. Maar ik vraag wel door en check het als het me nog niet duidelijk is. Ik richt me wel te veel op de actieve studenten. De student, voor de kijker links van mij lijkt afgehaakt te zijn. Af en toe ben ik nog wat aan het zoeken wanneer ik me bij hun discussie wel of niet moet inmengen.
Wanneer student Rick, die vrijwillig zijn STARR gaf voor feedback, een vraag rechtstreeks aan mij stelt reageer ik niet met een antwoord, maar met een vraag aan hem. Met doorvragen probeer ik hem dieper te laten nadenken en zo inzicht te krijgen in zijn vraagstuk tot een moment waarop hij zelf het antwoord ontdekt. Op een gegeven moment hoor je hem ook ‘Aha’ zeggen. Daaraan merkte ik dat het werkte.
Ook van deze studenten (Rick, Artur, Olivier en Mart) kreeg ik feedback. Deze staan op de pagina Feedback.
3. Theorieën
De volgende theorieën hebben betrekking op deze lesopname en feedback:
- Diepgaand leren stimuleren, door feedback en de manier van vragen stellen.
- Inclusiviteit door alle studenten te betrekken bij de peerfeedback.
- Kennis toepassen en analyseren (Taxonomie van Bloom).
4. De volgende keer...
Zou ik een grotere ruimte regelen.
Zou ik de taken iets anders verdelen door bijvoorbeeld groepjes van 2 personen een taak te geven. Waarbij ze dan buiten het lokaal de opdracht samen maken. En vervolgens terug in de groep bespreken we die weer met elkaar. De studenten hebben dan iets langer de tijd en ook de concentratie om de tekst te lezen en van feedback te voorzien. Daarnaast zou ik de student links naast mij meer actief betrekken. Hij lijkt afwezig doordat hij in zijn scherm en telefoon gedoken is. Ik zou hem bijvoorbeeld vragen: "Wat vind jij van de vraag/opmerking van Artur?"