Feedback van betrokkenen
Lees hier wat mijn studenten en andere betrokkenen in collegejaar 2023 - 2024 vonden van mijn lessen en begeleiding!
Nieuwe alinea
Artur Zacharian, student ORM
22-3-2024
Hi mevrouw,
Allereerst vond ik uw lessen zeer waardevol. Ik ging na de bijeenkomsten altijd weg met nieuwe inzichten voor mijn portfolio of mijn onderzoek. Ik vond dat u heel goed kon luisteren naar iedereen in de klas, dus dat iedereen zijn inbreng kon geven, dat daar ruimte voor was. Waardoor we als klasgenoten goed van elkaar konden leren, maar ook uw begeleiding daarbij meenemen. Uw begeleiding tijdens de lessen vond ik heel waardevol, omdat u het niet alleen liet bij de theorie. Ik vind dat u ons goed betrok bij het geven van feedback op elkaars werk door middel van bijvoorbeeld sticky notes waarop iedereen de taak krijgt om feedback te geven aan een stukje van andermans werk. Wat betreft uw houding daarin vond ik die heel stimulerend en positief. U bent heel erg betrokken in ons proces en ik merkte dat u uzelf altijd goed aan onze kant kon plaatsen om mee te denken aan verbeterpunten aan ons werk, vanuit ons perspectief. Dus uw houding in de manier van feedback geven ervaarde ik als zeer positief, omdat uw feedback voor mij altijd aankwam als daadwerkelijk hulpgericht in plaats van negatief commentaar. Doordat u vaak vanuit ons perspectief kon kijken ervaarde ik uw feedback altijd als meedenkend, verbeteringsgericht en oplossingsgericht. Dit maakte het al met al heel fijn om begeleid te worden door u en mijzelf te verbeteren. Ik heb uw begeleiding al met al heel positief ervaren, er zijn vanuit mij nauwelijks verbeterpunten aan te merken om u daar feedback over te geven. Ik vond het ook ongelofelijk fijn dat u altijd klaarstond voor ons en tijd maakte om ons te begeleiden, al was dit in het weekend of in de vakantie, maar ook buitenom schooltijden. Vanuit mijn ervaring is dat het beste en alles wat je kan wensen van een begeleider, dus verder heb ik (helaas) niks om aan te merken als verbeterpunt.
Hopelijk is dit voldoende, ik heb echt mijn best gedaan om een verbeterpunt te bedenken voor u, maar die is er voor mij echt niet haha.
Veel succes nog met uw opleiding en een fijne dag!
Artur
Djoeke Maduro
Docent BDB
19-9-2024
Beste Caroline,
Wat ben jij een topper! Je bent een aanwinst voor onze school en voor het onderwijs. We hebben je leren kennen als betrokken, toegewijd en leergierig. Daarbij toon je ook analytisch vermogen. Heel leuk om te zien mooi hoe dit tot uiting kwam in jouw prachtige assessment. Een portfolio om door een ringeetje te halen. Jij krijgt van ons een pinguïn, een geliefde vogel voor veel mensen. Een heel trouw dier ook, pinguïns blijven hun hele leven bij elkaar.
Studenten voelen zich veilig bij jou, komen graag naar jouw afstudeerbegeleiding. Je bent net als een pinguïn ijverig, gezellig en sociaal. Daarnaast ben je net als de pinguïn buitengewoon behendig.
Knap hoe jij je meerdere werkvormen al hebt eigen gemaakt, ga daarmee door. Wat een mooi beroep is het toch, en wat fijn dat jij ervoor gekozen hebt.
Rick Vollebregt, student ORM
22.03.2024
Wat vond je van de werkwijze en structuur en afwisseling van de lessen?
Ik vond de werkwijze en structuur van de lessen erg prettig. Zo waren de lessen namelijk afgestemd op de periode waarin ik mij als student is bevond. Gedurende het ontwerpplanfase waren de lessen vooral ingericht op eigen onderzoek doen. Waarbij de twee testfases er juist een andere structuur heerste. Zo werd bij de testfases veel naar de meningen van anderen gevraagd en gaf ik advies aan andere studenten. En deze studenten dat ook weer aan mij.
Wat vond je van mijn begeleiding?
De begeleiding die ik dit jaar van u heb gehad was beter dan ik had verwacht. Aangezien dit u eerste jaar is als ‘docent’ is het altijd nog even afwachten hoe dit uitpakt voor de studenten. Maar al snel merkte ik dat u uw uiterste best deed om ervoor te zorgen dat ik zou gaan slagen dit jaar. Dit zorgde er al snel voor dat ik u volledig in vertrouwen kon nemen, wat mijn afstudeerproces ten goede heeft gebracht.
Hoe vond je de sfeer in de groep? - De mate waarin je het gevoel hebt dat je vrijuit kunt spreken en handelen in de groep?
Ik vond de sfeer in de groep leuk. In het begin zaten we in een grote klas met mevrouw Autar en voor mij werkt dat niet. Al snel gingen we naar een kleinere klas zodat er meer persoonlijke aandacht ontstaat voor iedere student. Onze groep bestond uit 8 studenten, waardoor er iedereen veel meer aan het woord kwam. Tenminste dat hangt maar net af van de student zelf. Ik voelde mij vrij genoeg om andere studenten om hulp te vragen in onze wekelijkse terugkomdag op school. De groep bestond uit allemaal verschillende karakters en ook een mix van jongens en meiden. Dit zorgt ook voor een leuke dynamiek. Ook het lokaal waarin wij onze de laatste periode bevonden vond ik ook prettig, waarbij u aan het hoofd van de tafel zat en wij als studenten tegenover elkaar. Dit stimuleerde de studenten waardoor je sneller een reactie gaf of jouw oplossing wilde aanbieden aan degene die met een probleem zat.
Was er voldoende respect naar elkaar in de groep?
Er was zeker voldoende respect naar elkaar in de groep. Dat merkte ik al snel toen ik een concept STARR had ingeleverd. De medestudenten hadden hierop echt strenge, maar vooral waardevolle feedback op gegeven. En daar ben ik heel dankbaar voor. Daarnaast was u erg vrij in de manier waarop wij de les indeelden. Wij mochten aangeven waar wij behoeften aan hadden op dat moment.
Heb ik de stof goed kunnen uitleggen?
U bent erin geslaagd om de stof goed uit te leggen. U heeft hierbij gebruik gemaakt van verschillende methodes, zoals PowerPoint als de stof die u heeft uitgeprint. Ik hecht heel veel waarde aan stof op papier. U heeft meermaals de printer gebruikt om waardevolle informatie voor ons te printen zoals een planning van de periode en uitleg van competenties. Dit vind ik heel prettig.
Heb je het gevoel dat ik je voldoende aandacht heb kunnen geven? - Wat vond je van de mate waarin en manier waarop ik naar je geluisterd heb? - Heb ik voldoende tijd voor je gemaakt om de lesstof uit te leggen en feedback te bespreken? - De mate waarin ik je heb kunnen helpen als je ergens mee zat?
Zoals ik al eerder benoemde is het bij een docent die haar eerste jaar les geeft altijd nog maar de vraag hoe dit uitpakt. Maar als snel merkte ik aan u dat u ons echt wilde laten slagen. Dit heeft waarschijnlijk ook te maken met het feit dat u voorheen ook externe assessor was voor de Hogeschool Rotterdam. Door die rol te vervullen geeft u al aan dat u een bijdrage wil leveren aan studenten die de arbeidsmarkt gaan betreden. Dit vond u waarschijnlijk zo leuk, dat u als docent verder wilde gaan. Daarnaast was u bereikbaar voor mij op de momenten dat ik het nodig was, zoals vlak voor een deadline nog even bepaalde keuzes voor leggen. Dit laat ook zien dat u er voor mij bent op de momenten dat ik niet opzoek was naar een oplossing, maar dat ik meer vertelde wat er op dat moment afspeelde op de afdeling en waar ik tegenaan liep. Zo heb ik ook meermaals op teams gesprekken met u gevoerd op de maandag en vrijdag, terwijl dit niet u afgesproken schooldagen zijn. Voor u was het ook uitdagend om een goede combinatie te vinden waarin u genoeg tijd moet besteden aan een groep studenten die gaan afstuderen, terwijl u ook nog een bedrijf moet runnen. Vanuit mijn kant kan ik met zekerheid zeggen dat ik geen aandacht te kort heb gehad en bent u er ten alle tijd voor mij geweest.
De mate waarin ik je heb kunnen helpen als je ergens mee zat?
Zie bovenstaand!
De mate waarin je het gevoel hebt dat je mij kunt vertrouwen?
Zie bovenstaand!
Wat vond je van mijn feedback?
De manier waarop u feedback heet gegeven heb ik als prettig ervaren. Op de momenten dat ik volgens u de verkeerde afslag had genomen, gaf u aan door middel van feedback in welke richting het wel moet zoeken met de juiste aanwijzingen. Zónder het antwoord voor te zeggen of voor mij de keuze te maken.
Heb je het gevoel dat ik iedereen gelijkwaardig behandeld heb?
Zeker weten! U was toegankelijk genoeg om hulp of feedback te vragen waar nodig was.
Als de studenten dat niet doen, is dat hun eigen keuze.
Wat vond je (daarnaast of vooral) goed aan mijn begeleiding?
De manier waarop de lessen waarin ingedeeld heeft u goed gedaan. De studenten en ik mochten (deels) bepalen wat we gingen behandelen in de eindfase. Hierin was u erg flexibel en bent u bereid om snel te schakelen hierin. Deze flexibiliteit is heel prettig in de eindfase, want de behoeftes van iedere student is anders in de eindfase.
Wat kan ik nog verbeteren en mezelf verder in ontwikkelen?
Dit is u eerste jaar als afstudeerdocent en ik vind het lastig om daarop verbeterpunten aan te leveren, aangezien ik ook niet veel ervaring heb met andere afstudeerdocenten. Ik heb ook al eerder aangegeven dat u les geeft met veel flexibiliteit, een mogelijk gevaar hiervan zou kunnen zijn dat studenten hier misbruik van maken. U zou zich in sommigen situaties wat strenger kunnen opstellen, alleen zou ik niet zo goed weten wanneer. Aangezien een student zelf verantwoordelijk is voor zijn afstudeerproces, of hij naar de lessen komt, of hij aanvulling geeft op andere studenten. Misschien zou u hierin een lijn kunnen trekken. Ik heb vorm van strengheid niet gemist of nodig gehad, want ik wil zelf ook heel erg slagen en u wilt mij hierbij adviseren.
Rick Vollebregt
Olivier Woudenberg, student ORM
17-4-2024
De begeleiding van Caroline heb ik de afgelopen half jaar als erg prettig ervaren. Als docent zijnde is zij op de hoogte van wat er wordt verwacht van de student en legt zij dit ook uit met voorbeelden uit de praktijk. Daarnaast is ze ook altijd bereikbaar en dit zorgt ervoor dat je als student zijn ook snel geholpen wordt en verder met je opdracht kan. Ook is Caroline écht behulpzaam en laat zij ook echt merken dat zij er als docent voor je is, hierdoor voelen bijeenkomsten ook echt nuttig en ga je met veel positiviteit naar school/ stage. Tenslotte is Caroline ook op de hoogte van de huidige ontwikkelingen in de markt waardoor je als student ook goed met haar kan sparren.
Al met al een zeer prettige ervaring en in mijn ogen, als student, ook hoe het hoort!
FEEDBACKVERSLAG LESOBSERVATIE
MIRAN FOOY
10 maart 2024 Rotterdam
Feedback lesbezoek december 2024
Beste Caroline,
Met veel plezier en interesse heb ik je les mogen observeren. Tijdens onze eerste coaching gesprekken had je situaties gedeeld, waar je met een specifieke compassie en interesse, de studenten hebt begeleid. Dat is wat ik tijdens deze les terug zag. Je ervaring als ondernemer maakt dat je de studenten net dat stapje verder helpt, en oprecht wilt dat ze enorm goed worden. Ik zie dat terug in je manier van communiceren en feedback geven. Studenten reageren daardoor open en stellend zich lerend op. Zoals eerder gezegd en nu mag het op papier gezet worden. Je bent een natuurtalent.
Interactie: Je bent kalm, opgewekt en vriendelijk. Je lacht op grapjes van de studenten, maakt af en toe een grapje daar waar je weet dat het proces dient en niet verstoort. Door je luisterende houding, het samenvatten van de vraag/feedback hou je de lijn van de les vast. Hierdoor creëer je natuurlijke schakelmomenten in de werkvorm aan. Na de samenvatting weten de studenten dat je naar een volgend hoofdstuk of volgende onderdeel van de les gaat. Ik vond je aan het eind van de les het sterkst. Doordat je deelde hoe de afronding van het examen er uit gaat zien, wat daarin gaat veranderen kreeg je veel reactie. Allerlei vragen en ook emotie. Je gaf het ruimte, stelde verdiepingsvragen (is ook didactiek en klassenmanagement) en gaf aan wat jij, binnen je cirkel van invloed, er mee zou doen.
Dat je de studenten die eerder weg gingen liet gaan was in deze situatie goed. Tevens omdat je er later met ze op terug bent gekomen. Belangrijk is dat je dit, een volgende les, ook met de groep deelt. Zodat studenten weten dat dit gedrag is wat bij hoge uitzondering kan alleen niet gewenst is, en niet gestimuleerd wordt.
Didactiek: Heel slim om de studenten in te zetten door het werk van de ander te “beoordelen”, te voorzien van feedback. Hiermee bereikte je meerdere doelen in een keer. Namelijk het inzicht in de opdracht vergroten bij iedere individuele student, het leren communiceren in een groep, leren feedback te geven en te incasseren, regie op het eigen leren vergroten. Je zag ze allemaal vol interesse en een serieuze houding werken. Echt mooi.
Klassenmanagement:
Ruimte was aan de kleine kant. Een deel van de groep was er niet waardoor de tafelgrootte precies goed was. Tevens deed het digibord het niet waardoor je op redelijk ”ouderwetse” manier de les moest geven. Dit ging heel goed, ik denk dat juist doordat er geen digitale afleiding was het gesprek zo puur gevoerd kon worden. Denk dat , mocht je in de toekomst dit vak geven aan meer dan 6 studenten, je om een andere ruimte mag vragen. Je kracht zit m in hoe je de les begeleidt en je kennis. Dit hoeft niet ten koste gaan door een te kleine ruimte.
Caroline, hoop dat je de manier van naast je student staan, de mix van sturen, begeleiden en coachen vast houdt want dat maakt je uniek en sterk. Studenten zien dat je lief en duidelijk bent, dat maakt je betrouwbaar.
Bedankt dat ik in je les mocht komen. Tot snel.
Met hartelijke groet,
Miran Fooy
Mart Versteeg, student ORM
4-5-2024
Superbedankt voor het meedenken de afgelopen periode. Het contact en advies heeft enorm geholpen (en gerustgesteld) met mijn navigatie door deze laatste studiefase. Hulde!
Dank voor alles en we spreken elkaar ongetwijfeld binnenkort!
Delano van Overloop
Student Ondernemerschap & Retailmanagement
Goedemorgen mevrouw!
Zoals afgesproken, stuur ik hierbij nog even de foto door!
Nogmaals bedankt voor de begeleiding, ik had hiervoor niemand anders willen krijgen. En heel veel succes met uw eigen bedrijf!